بهبود عملکرد مرغداری با توجه به رفتار مرغها

IMG 20181130 183716 604

بهبود عملکرد مرغداری با توجه به رفتار مرغها

توجه به رفتار مرغ‌ها و درک این رفتار، سبب می‌شود که بتوانیم آسایش بهتری برای آنها فراهم کنیم و عملکرد آنها را بهبود ببخشیم.

این که یاد بگیریم چگونه به رفتار مرغ‌ها توجه و آن را درک کنیم، سبب مدیریت بهتر سلامتی گله، آسایش مرغ‌ها و تولید بیشتر خواهد شد.

نیازهای پرورش طیور خود را بیابید.

در مرغداری، همه چیز پیرامون مرغ‌ها می‌گردد. فراهم کردن سالن آسوده برای مرغ‌ها، و خوب مواظبت کردن از آنها یک ضرورت اساسی است، و از نظر اقتصادی نیز اهمیت دارد.

مرغداری «با توجه به رفتار مرغ‌ها» کلاً به معنای این است که جای نگهداری مرغ‌ها چگونه باشد و چگونه به بهترین شیوه از آنها نگهداری کنیم. بنابراین، توجه ما همیشه باید به این باشد که:

مرغ چیست؟ و نیازهای او در زمینه سلامتی، آسایش و تولید چه‌ها هستند؟ هرکس بتواند یاد بگیرد که چگونه به رفتار مرغ‌ها توجه کند و چگونه آن را درک کند می‌تواند سلامتی، آسایش و تولید مرغ‌ها را بهتر مدیریت کند.

برخی از مردم از استعداد طبیعی برای درک رفتار مرغ‌ها برخوردارند، در حالی که دیگران برای آموختن این کار با دشواری روبرو هستند، اما می‌توانند با تمرین این کار را یاد بگیرند.

بسیاری از مردم آنقدر درگیر کارهای مرغداری هستند و هر روز با رفتار غیرمعمولی مرغ‌ها روبرو می‌شوند، که دیگر توجه آنها به غیرعادی بودن وضع مرغ‌ها جلب نمی‌شود.

مغزتان را به روی چیزهای تازه باز کنید، ایرادگیر باشید، و از تغییرات نهراسید.

یک پرسش مهم که یک کارآفرین خوب مرتباً از خود می‌پرسد این است که: آیا من بیشترین بهره را از هر چیزی می‌برم؟ یا آیا می‌توانم حتی بیش از این به دست بیاورم؟

خودتان را برای نگاه کردن و دیدن آموزش دهید:

مراقبت از مرغ‌هایتان با «توجه کردن انتقادی» و آگاه بودن، آغاز می‌شود. شما اگر سرگرم کار دیگری باشید نمی‌توانید با آگاهی نگاه کنید. گامی به عقب بردارید، بایستید، و به علایمی که مرغ‌هایتان از خود نشان می‌دهند بیاندیشید.

هرچه وقت بیشتری برای به کمال رساندن هنر نگاه کردن صرف کنید، علایم ظریف بیشتری را می‌توانید ببینید. برای پی بردن به علایم ضعف مرغ‌ها، پیش از این که عواقب آن پدیدار شود، به مهارت نیاز دارید.

یک مشکل وجود دارد – با توجه کردن به مرغ‌ها، هنگامی که مشکلی وجود دارد می‌توانید علائم مشکلات را ببینید. مثلا هنگامی که تهویه ناکافی است.

نکات اصلی برای «مرغداری با تمرکز توجه روی مرغ‌ها» به یادآوردن این سه واژه است:

نگاه کن، بیاندیش و عمل کن.

سه پرسش اساسی وجود دارد که یک مرغدار باید از خود بپرسد:

• من چه چیزی می‌بینم؟

• آنچه دارد اتفاق می‌افتد چیست؟

• من باید چه کاری انجام دهم؟

بیشتر بدانیم:

انواع لانه تخمگذاری مرغ و استانداردهای مربوطه

استرس گرمایی مرز اقتصادی صنعت مرغداری

ساخت جایگاه برای مرغداری

بیشتر دیدن:

IMG 20181130 183716 604

اگر شما تنها به نکات تکنیکی مانند: رشد، مقدار مصرف خوراک، آب، و درصد تخمگذاری و… نگاه کنید با این خطر روبرو خواهید شد که علایم مهمی را که مرغ‌ها نشان می‌دهند نبینید.

این علایم را که خود مرغ‌ها نشان می‌دهند می‌توانید از ظاهر مرغ‌ها، رفتار آنها، مدفوع و تخم‌مرغ‌ها، دریابید.

بازبینیتان را با نگاه کردن به کل گله آغاز کنید و چندین پرسش کلیدی را از خودتان بپرسید:

•  مرغ‌ها چگونه در کف سالن پراکنده هستند؟

• چگونه از جاهای مختلف سالن استفاده می‌کنند؟

• آیا میان مرغ‌ها تفاوتهایی دیده می‌شود؟

• آیا مرغ‌ها یکدست هستند؟

چند مرغ معمولی را که متفاوت به نظر می‌رسند، و نیز چند مرغ را به طور تصادفی بردارید. تفاوت‌ها همیشه آشکار نیستند و می‌باید به مرغ‌ها انفرادی و نیز به کل گله با دقت نگاه کنید.

به گونه‌ای مرتب، با فاصله زمانی مناسب، یک صندلی در سالن بگذارید و چند دقیقه‌ای روی آن بنشینید، و به مرغ‌ها نگاه کنید.

این، تنها هنگامی است که می‌توانید رفتار غیرعادی مرغ‌ها را دریابید.

در دوره پرورش، توجه بسیار بالایی می‌باید به پیشگیری از مشکلاتی که ممکن است در اثر تغذیه، به یکدست بودن گله وارد شود، داشته باشید. تسمه نقاله خوراک می‌باید همواره بازدید شود و همۀ مرغ‌ها می‌باید بتوانند در یک زمان به خوراک دسترسی داشته باشند.

استفاده از علایمی که در مرغداری می‌بینید:

از آنچه که می‌بینید، برای پیش‌برد گله‌تان استفاده کنید. پرسش‌های زیر را درباره هر چیزی که می‌بینید از خودتان بپرسید:

• چه چیزهایی می‌بینم، می‌شنوم، بو می‌کنم یا احساس می‌کنم؟ معنی این علایم چیست؟

• چرا اینها اتفاق می‌افتند؟ چه توضیحی برای اینها هست؟

• چکار باید بکنم؟ آیا باید آنها را رها کنم، یا باید دست به اقدامی بزنم؟

یک علامت واقعی، آن است که از سوی مرغ‌ها تکرار می‌شود، اما مطمئن شوید که درباره علایمی که می‌بینید فکر کنید و ببینید که چه ارتباطی با شرایط آن روز گله دارند.

برای نمونه، با زیر نظرگرفتن گله، و با توجه به اینکه این رفتار چه در روز، و چه در شب چند بار پیش می‌آید پی ببرید که پشت سر هر علامتی، چه رفتاری وجود دارد.

از پرسش از دیگر مرغداران، همکاران و مشاوران نترسید. پی ببرید که:

• آیا این رفتار، بیشتر وقت‌ها اتفاق می‌افتد؟

• در اوقات مختلف؟

• از مرغ‌های مختلف؟

• آیا در دیگر مرغداری‌ها هم پیش می‌آید؟

ملاحظات قابل توجه طبقه‌بندی نشده:

الزاماً هر علامتی که می‌بینید آسیب‌رسان نیست، این علایم را Observation Notable Unclassified (نشانه‌های قابل مشاهده دسته‌بندی نشده) می‌نامند. مهم است که هرگاه چنین علایمی می‌بینید، پی ببرید که چرا این اتفاق رخ می‌دهد.

یک نمونه روشن: یک گاو نر، یک خرگوش را در چراگاه می‌خورد.

تنها یک گاو نیست، بلکه چندین گاو. آنها خرگوش را خوردند نه به سبب این که آموزش ندیده بودند، یا نمی‌دانستند که گیاهخوار هستند؟

پس چرا خرگوش را خوردند؟

پاسخ این است که آنها خرگوش را خوردند که کمبود فسفر زمین چراگاه را جبران کنند!

چند نمونه از مرغ‌ها، انفرادی: اگر از بال‌های مرغی بگیرید و او را بلند کنید، پاهایش می‌باید رو به سوی زمین باشد. اگر این مرغ پاهایش را بالا نگه دارد، پیام روشنی که به شما می‌دهد این است که در شکمش احساس درد می‌کند.

از تخم‌مرغ:

چیزی که شما می‌خواهید این است که مرغ‌ها، در لانه‌شان تخم بگذارند، اما اگر تخم‌مرغ روی کف سالن گذاشته شده باشد، نه خودتان را سرزنش کنید و نه مرغ را. به تخم‌مرغ دست بزنید و احساس کنید که آیا پوسته تخم‌مرغ صاف است؟ اگر صاف نیست، تنها یک تخم‌مرغ کف سالنی به شمار نمی‌رود، بلکه به سبب بیماری، یا ژنتیک مرغ است که کف سالن تخم گذارده است، و از آن تخم جوجه‌ای به دست نخواهد آمد و شاید هم آسیب‌های مختلف به پوسته، به سبب ضعف کیفیت لانه (قفس)، یا به سبب ضعف جمع‌آوری تخم‌مرغ است.

این پیام را به خانه ببرید:

• ذهن خود را به روی چیزهای تازه باز کنید تا از کارکردن با مرغ‌ها و به دست آوردن نتیجه بهتر، لذت بیشتری ببرید.

• برای یادگرفتن «توجه به رفتار مرغ‌ها»، «درک رفتار آنها»، و به کار بستن ملاحظات خود برای یک کار بهتر و تولید بالاتر، وقت صرف کنید.

مرجع: MIDDELKOOP VAN.H.J، Management Poultry Canadian  در مجله کانادایی مدیریت مرغداری

13971207 182738 126

مدیرسایت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *