کانیبالیسم یا هم خواری در طیور

کانیبالیسم

کانیبالیسم در طیور  

بیماری کانیبالیسم یا همنوع خواری یک بیماری شایع در مرغ ها است که با نوک زدن و خوردن بازمانده های تخم مرغ، جوجه ها یا اعضای دیگر گله خود شروع می‌شود.

 

این بیماری می‌تواند در مرغ های مختلفی از جمله مرغ های گوشتی ، مرغ مادر و مرغ های تخم‌گذار رخ دهد.

بیماری کانیبالیسم باعث آسیب های جدی به سلامتی و عملکرد تولیدی مرغ ها می‌شود و می‌تواند به تلف شدن مرغ ها و حتی کاهش تولید تخم منجر شود.

کانیبالیسم کلمه‌ای است که از ریشهٔ لاتین “cannibalis” گرفته شده است. این واژه اولین بار در قرن شانزدهم میلادی در زبان انگلیسی ظاهر شد و به معنای خوردن گوشت انسان توسط انسان استفاده می‌شود.

از طرفی، این کلمه برای اشاره به هر نوع خوردن گوشتِ هم نوع ، اعم از گوشت بشر یا گوشت حیوانات استفاده می‌شود.

کانیبالیسم

علل بروز بیماری کانیبالیسم:

بیماری کانیبالیسم در مرغ ها ممکن است به علت ترکیبی از عوامل زیستی و محیطی بروز کند. در زیر برخی از علل بروز این بیماری را بررسی می‌کنیم:

1. تشدید عوامل تنش‌زا:

عوامل تنش‌زا مانند نور زیاد و تابش مستقیم نور خورشید ، دمای بالا ، تراکم جمعیت بالا، پایین بودن پروتئین جیره ، کم بودن تعداد آبخوری و دانخوری و برخی انگل ها می‌توانند در بروز بیماری کانیبالیسم نقش داشته باشند.این عوامل باعث ایجاد تغییرات رفتاری و هورمونی در مرغ ها می‌شوند که به افزایش خطر بروز کانیبالیسم منجر می‌شود

2. عوامل جنسیتی :

برخی از تحقیقات نشان داده است که خروس ها به طور معمول در مقایسه با مرغ ها بیشتر به کانیبالیسم می‌پردازند. این امر ممکن است به دلیل تفاوت‌های هورمونی و رفتاری بین جنسیت ها باشد

3. وراثت و ژنتیک :

    1. برخی از مرغ ها ممکن است به طور طبیعی بیشترین تمایل به کانیبالیسم داشته باشند. این مورد می‌تواند به دلیل وجود ژنتیکی خاص در این مرغ ها باشد که به آنها سازگاری کمتری با محیط و جمعیت خود بخشیده است.

راه‌های پیشگیری:

برای پیشگیری از بروز بیماری کانیبالیسم در مرغ ها، می‌توان اقدامات زیر را انجام داد:

کانیبالیسم

روش‌های درمان:

درمان بیماری کانیبالیسم در مرغ ها ممکن است شامل اقدامات زیر باشد:

انواع کانیبالیسم:

نوک زدن به مقعد

اینگونه عارضه در پرندگان تخمگذار که تازه به تخم آمده و یا تخم مرغ بزرگ و یا دو زرده تولید می نمایند ایجاد می شود ٬ بخصوص در هنگامیکه مقعد بر اثر عبور تخم از لوله تخم زخم شده و خونریزی می کند ٬ در این حالت ممکن است دستگاه تولید تخم مرغ بطور کلی بیرون کشیده شود .

 

 

نوک زدن به ناخن ها

این حالت در جوجه های کوچک دیده می شود . علت آن بیشتر دور بودن دانخوری از منابع حرارتی یا بالا بودن دانخوریها از سطح زمین است که در این صورت جوجه به بستر خود نوک زده و ضمن آن ناخن سایر جوجه ها نیز نوک زده می شود .

پس در ۵ روز اول کف بستر را با کاغذ پوشانیده  و بروی آن ۳۰ گرم به ازای هر جوجه دان بریزید . تا از خوردن بستر جلوگیری شود.

 

 

خوردن پر

این حالت در گله هایی دیده میشود که که کمبود عناصر غذایی همچون روی  دارند . انگلهای خارجی نیز سبب بروز چنین حالتی می شوند. اگر اندازه پرها بزرگ باشد باعث خفگی حیوان می شود .

نوک زدن سر

این حالت معمولا پس از زخم شدن تاج و ریش  در اثر یخ زدن یا پس از جنگیدن شروع می گردد و با دیدن یک لکه خون بر روی سر پرنده همنوع خواری تحریک می شود.

سوال هایی که در مورد کانیبالیسم پرسیده میشود

چرا مرغ نوک میزنه – دلیل نوک زدن مرغ – دلیل نوک زدن به همدیگه – دلیل پر خوردن مرغ – چرا مرغ پر میخوره – دلیل پر خوردن مرغ -چرا مرغ ها همدیگر و نوک میزنن – راه های پیشگیری از کانیبالیسم – درمان همنوع خواری – درمان هم نوع خواری – ;hkdfhgdsl – زشددهذشمهسئ – دلیل کانیبالیسم – درمان کانیبالیسم

مدیرسایت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *