بررسی عوامل موثر بر کیفیت پوسته تخم مرغ

  1. اولین عامل موثر در کیفیت پوسته به نژاد مرغ بر می گردد.
  2. سن مرغ : با افزایش سن کیفیت پوسته کاهش می یابد . استفاده از جیره کم پروتئین در تغذیه مرغ های مسن که باعث کاهش اندازه ی تخم می شود ممکن کیفیت پوسته را بهبود بخشد. استفاده از بعضی مکمل ها هم سبب بهبود کیفیت پوسته تخم در مرغ های مسن میشود.
  3. تغذیه:   هر پوسته 3گرم کلسیم دارد . بنابراین جیره مرغ ها باید دارای کلسیم کافی باشد.50 تا 70درصد  کلسیم جیره به شکل ذرات درشت با قطر 2 تا 5 میلیمتر و باقیمانده بصورت پودر باشند.نسبت کلسیم به فسفر جیره دارای اهمیت زیادی است چراکه سطوح بالای فسفر ، جذب کلسیم را دچار مشکل میکند و باعث کاهش کیفیت پوسته می گردد. ویتامین D برای سوخت و ساز کلسیم ضروری است. کیفیت آب نیز بر کیفیت پوسته اثرگذار است اگر آب دارای سطوح بالایی از الکترولیت باشد ممکن است در بلند مدت اثر منفی بر کیفیت پوسته بگذارد. حتی آب شور و آب با درجه حرارت بالا بر کیفیت پوسته اثر میگذارند.
  4. تنش : دامنه ای از تنش ها می توانند بر کیفیت پوسته اثر بگذارند. تنش ها حتی می توانند زمان تخمگذاری را به تاخیر بیندازند.بروز شوک ناگهانی و تنش هایی نظیر ترس می توانند سبب تشکیل تخم های بد شکل شوند.
  5. تنش گرمایی : گرمای تابستان یکی از دلایل کاهش اندازه تخم و کیفیت بد پوسته می باشد.چرا که منجر به کاهش مصرف خوراک و درنتیجه کاهش دریافت کلسیم توسط مرغ می گردد.
  6. بیماری : برخی بیماری ها نیز بر کیفیت پوسته اثر می گذارند.برونشیت عفونی سبب تشکیل تخم هایی با پوست رنگ پریده و یا گاهی اوقات با ظاهر چروکیده نمایان می شود. همچنین منجر به ترک و تخم های بد شکل خواهد شد. بیماری هایی چون نیوکاسل، آنفلونزای پرندگان، آنسفالومالاشیای پرندگان و … سبب افت تولید می گردند.
  7. سیستم پرورش : از میان سیستم های مختلف تولید(قفس، مرتع آزاد و …) بسیاری از مشکلات کیفیت پوسته به سیستم مرتع آزاد بر می گردد که آن هم بعلت عدم توازن جیره مرغ های مربوطه می باشد.

 

photo 2019 04 06 22 10 29photo 2019 04 06 23 19 41photo 2019 04 06 23 19 34

 

 

مدیرسایت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *