دمای سالن پرورش مرغ بومی و تجمع جوجه ها

مناسب پرورش مرغ بومی
پرورش مرغ بومی
دمای مناسب برای پرورش مرغ بومی در قفس و بستر

تصویر نحوه تجمع جوجه ها در سالن سرد ، گرم و دمای مناسب

تجمع جوجه ها میتواند عاملی برای مدیریت و کنترل دمای داخل سالن باشد

تجمع جوجه ها در دمای پایین
تجمع جوجه ها در دمای زیاد
تجمع جوجه ها در دمای مناسب
تجمع جوجه ها در هوای خشک

میزان بهینه دمای سالن پرورش مرغ بومی

در روزهای اول دمای سالن باید 34 درجه سانتی گراد باشد و سپس این مقدار با افزایش سن هفته ای دو درجه کاهش یابد تا به ۱۷ تا ۱۸ درجه سانتیگراد برسد و در همین حدود ثابت بماند.

برای آموزش ساخت مه پاش میتوانید به اینجا کلیلک کنید

رابطه تجمع جوجه ها و حرارت بدن و دمای سالن 

پرندگان، جانوران خونگرم هستند که می توانند دمای بدنشان را در محدوده معینی ثابت نگه دارند.

دمای بدن طیور از ۶/۴۰ تا ۷/۴۱ درجه سانتی گراد متغیر است.

چون طيور بطور پیوسته فعالیت عضلانی و متابولیکی دارند و این فعالیتها تولید حرارت می کنند، بنابراین باید حرارت تولید شده در بدن با حرارت دفع شده از بدن، مساوی باشد، در غیر این صورت دمای بدن پرنده بالا می رود.

برای اینکه حرارت بدن دفع شود.

مادر مصنوعی

در برخی مرغداری های گوشتی کشور ما، جوجه های یک روزه را زیر یک منبع حرارتی به نام « مادر مصنوعی» گرد هم می آورند و آب و دان را در خارج از محوطه گرمایشی مادر مصنوعی برای رسیدن به دمای مرغداری قرار میدهند.

جوجه هایی که برای گرم کردن خود، زیر مادر مصنوعی جمع می شوند، نمی توانند به آب و دان دسترسی داشته باشند و چه بسا به همین علت می میرند.

در یک مطالعه که در بخش طیور دانشگاه کمبریج انگلستان انجام شد، نشان داده شد که در گله جوجه های یک روزه گوشتی، علت اصلی مرگ و میر در چند روز اول، محرومیت از آب و غذا بوده است.

این نتیجه هم در سیستم پرورش قفس و هم بستر، صادق میباشد. بنابراین تأمین حرارت مناسب به همراه آب و دان کافی، اولویت اصلی در مورد جوجه هاییک روزه گوشتی است.

بر این اساس، جوجه هایی رشد اولیه خوبی خواهند داشت که فضای گرم وسیع تری در اختیار داشته باشند، تا بدون واهمه سرما، در جستجوی آب و دان، آزادانه گردش کنند.

امروزه نوعی مادر مصنوعی تابشی، وجود دارد که این امکان را برای جوجه های یک روزه فراهم می کند که در دامنه گرم وسیع تری به سراغ آب و غذا بروند.

از سوی دیگر، آب و دان باید در ظرف های متعدد و به تعداد کافی و در فواصل مناسب، در دسترس جوجه ها باشد.

در روش قدیمی گرمایش سالن برای جوجه های یک روزه، مادرهای مصنوعی را در ارتفاع یک متری از کف سالن نصب می کردند تا گرمای نسبتاً یکنواختی در سراسر سالن ایجاد شود.

در روش جدید گرمایش، هدف، گرم کردن فضای بیشتری از سالن و کاستن از سرعت جریان هوا می باشد.

مدیرسایت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *