بیماری “کوکسیدیوز” پیشگیری و درمان

6695

بیماری “کوکسیدیوز” پیشگیری و درمان

بیماری شماره یک عامل مرگ و میر در جوجه های نوباوه می باشد. کوکسیدیوزیس یک بیماری انگلی به شدت مسری مربوط به مجاری روده ای می باشد. برخی از علائم ابتلا به این بیماری عبارتند از: مدفوع خونی و یا قرمز مانند و نیز بی حالی و سستی پرنده.

هدف هر مرغدار این است که مطمئن شود جوجه ها در معرض پایین کوکسیدیوز قرار می گیرند.آنچه اغلب اتفاق می افتد این است چندین جوجه در معرض اوسیست قرار میگیرند و بعد میلیون ها اوسیست تولید میکندو این را به کل گله سرایت می دهند.اگر محیط بدرستی تمیز نشود گله بعدی هم در معرض سطوح بالای کوکسیدوز قرار میگیرد.

پیشگیری همیشه بهتر از درمان است

اولین و مهمترین چیز پاکیزه  و خشک نمودن بستر است. اگر گله قبلی به این بیماری دچار شده بود حتما باید بستر قدیمی حذف شود و ضدعفونی مخصوص حذف اوسیست سالن انجام شود . در خوراک هم از کنستانتره هایی استفاده کنید که قادر به نابودی و کم موثرترکردن اوسیست باشند. این موارد باعث میشود گله شما کمتر در معرض این تک یاخته قرار گیرند.

هدف هر مرغدار این است که مطمئن شود جوجه ها در معرض پایین کوکسیدیوز قرار می گیرند،آنچه اغلب اتفاق می افتد این است چندین جوجه در معرض اوسیست قرار میگیرند و بعد میلیون ها اوسیست تولید میکندو این را به کل گله سرایت می دهند،اگر محیط بدرستی تمیز نشود گله بعدی هم در معرض سطوح بالای کوکسیدوز قرار میگیرد.

شکافی کوکسیدیوز
                       کالبدشکافی کوکسیدیوز

درمان

ابتدا جوجه ی بیمار را جدا نموده و مخلوطی از شیر و غذای جوجه به نسبت مساوی را با مقداری ماست ساده ترکیب نموده و به او بخورانید. این کار باعث خواهد شد که اسهال در ضمن جریان در روده ها، مجاری آن را از انگل های بیماریزا شستشو دهد. در گام بعدی مقداری پودر پروبیوتیک به غذای جوجه اضافه نمایید با این روش یک سری باکتریهای مفید داخل روده تشکیل شده و به این ترتیب مجبور به استفاده از آنتی بیوتیک های شیمیایی جهت درمان جوجه های مبتلا نخواهید بود.

همچنین جهت مطالعه “هفت بیماری بیماری متداول در جوجه ها و درمان آن” کلیک کنید

مدیرسایت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *