پنومو ویروس طیور (سندرم سر متورم)

نشانیهای سندرم

نشانیهای بیماری به تدریج و به ترتیب در طیور مادر گوشتی و طیور تخمگذار به شرح زیر دیده می شود :
1 – خواب آلودگی و بی حرکتی جوجه ها
2 – بی اشتهایی مطلق و بروزعلائم تنفسی
3 – تورم شدید پلکها و اشک آلود بودن چشمها
4 – چشمهای چینی شکل یا ( CHINESE EYES )
5 – جراحات در روی زبان و حلق و سوراخهای بینی و دهان و خونریزی در سقف دهان
6 – نقصان تخم مرغ به مقدار 5 تا 30 درصد و کوچک شدن اندازه تخم مرغها
7 – جراحات و COMPLICATION چشمی مخصوصا در مواقعی که با عامل کریزای عفونی و سایر میکروبها تو ام باشد .
8 – کم شدندرجه جوجه درآوری یا HATCHEBILITY
9 – در مواقعی که بیماری پیشرفته باشد ضایعات و اختلالات عصبی مانند بیماری نیو کاسل در گله دیده می شود .
10 – سرانجام مرگ و میر به میزان 5/0 تا 10 درصد مشاهده می شود .

تشخیص سندرم:

1 – تشخیص سندرم سر باد کرده ویروس معمولا بر مبنای علایم درمانگاهی ، نوع طیور و پیشرفت بیماری و ضایعات و complication که به وجود می آورد مشخص می شود .
2 – تشخیص سرولوژیکی : با استفاده از روشهای الیز Elisa ایمونو فلورسانس آنتی بادی بیماری تشخیص داده می شود . باید یاد آور شوم الیزا روشی سریع و با کاربردی بالا در این بیماری استفاده می شود در حال حاضر مرکز تحقیقات Ploufargan و رون مریو در فرانسه یکی از مراکز رفرنس برای تشخیص این بیماری می باشند .
3 – تشخیص تفریقی سندرم : ممکن است این سندرم با بیماریهای نیو کاسل ( ND ) برونشیت عفونی طیور IB ) ، کریزای عفونی ( IC ) ، لارنگو تراکئید عفونی یا ( ILT ) و پاستورلوز طیور اشتباه شود . در بیماری نیو کاسل علائم و ضایعات شدید عصبی یا Torticolis دیده می شود .در بیماری برونشیت عفونی نانیسم و تخم مرغ لمبه وجود دارد . در بیماری کریزای عفونی ترشحات بینی خیلی زیاد و طیور مبتلا دارای حرکت می باشند ولی در SHS حرکت وجود ندارد . در بیماری لارنگو تراکئید عفونی جراحات بیشتر در داخل تراشه یا نای و حلق دیده می شود .

درمان سندرم

به نظر می رسد در شکل کامل و نهایی سندرم سر باد کرده ویروسی طیور مخصوصا در مواقعی که بیماری با عوامل ثانویه میکروبی مانند اشیرشیاکلی ، کریزای عفونی ، پاستورلاها ، مایکو پلاسماها و عوامل ویروسی مهم دستگاه تنفس مخصوصا برونشیت عفونی همراه باشد یک نوع Complication در این بیماری به وجود می آید که باید از آنتی بیوتیکهای وسیع الطیف به مدت چهار تا پنج روز در آب آشامیدنی استفاده نمود و تظاهرات و ضایعات سندرم SHS به حد اقل ممکن تقلیل داد . یاد آور میشود 6 تا 8 هفته بعد از قطع آنتی بیوتیکها مجددا بیماری عود نموده و ظاهر می شود و به همین جهت است که باید در مصرف آنتی بیوتیکها نهایت دقت و هوشیاری و احتیاط را مبذول داشت .

 پیشگیری و کنترل سندرم:

رعایت اصول بهداشت و قرنطینه از اساسی ترین عوامل پیشگیری و کنترل بیماری محسوب می شود . در صورتی که با برسی های سرولوژیکی متوجه شدیم گله مادری Pneumovirus آلوده است باید قبل از اینکه عوامل میکروبی و ویروسی دیگر فرصت پیدا کنند ومشکلات و معضلات به وجود آورند و آن فرم Complication ایجاد شود لازم است همان طور که قبلا نیز متذکر شدم ازآنتی بیوتیکهای وسیع الطیف استفاده شود .در حال حاظر دو نوع واکسن زنده وکشته روغنی به ترتیب با ویروسها TRT و SHS برای طیور تهیه شده است واکسن زنده ای که با ویروس TRT تهیه گردیده است در پولتهای مادر گوشتی و تخمگذار و پولتهای تخمگذار تجارتی در سن 10 هفتگی به عنوان واکسن اولیه یا Primovaccination به صورت اسپری یا آب آشامیدنی مصرف می کنند و در صورت لزوم میتوان از همین واکسن به عنوان راپل در دومین واکسیناسیون نیز در سن14 – 16 هفتگی در آب آشامیدنی استفاده نمود . باید توجه داشت که واکسن TRT را در جوجه های گوشتی به خاطر انتر فرانسی که با ویروس برونشیت عفونی مخصوصا واکسن برونشیت عفونی که با واریانت ها تهیه شده باشد ایجاد می کنند نباید تو اما مصرف گردد . واکسن کشته روغنی SHS که با ویروس SHS تهیه گردیده است بیشتر در سن 20 تا 22 هفتگی یعنی دو هفته پیش ازشروع تخمگذاری در پولتهای تخمگذار ومادر های گوشتی مصرف می گردد . در حال حاضر چهار نوع واکسن کشته روغنی SHS به صورت زیر :

1 – منووالان ( SHS Vaccine )
2 – بی والان ( ND vacc + SHS Vacc )
3 – تری والان ( ND Vacc + IB Vacc + SHS Vacc )
4 – وواکسن چهار تایی ( ND Vacc + IB Vacc + EDS Vacc + SHS Vacc )

مدیرسایت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *