احداث سالن مرغداری

احداث سالن مرغداری

چرا به مرغداری نیاز داریم؟!

  • – برای محافظت از پرندگان در برابر شرایط نامساعد آب و هوایی
  • – برای اطمینان از تغذیه دقیق علمی به صورت کنترل شده
  • – برای ایجاد شرایط مناسب جوی در مجاورت پرنده
  • – برای اطمینان از عملکرد آسان و اقتصادی
  • – برای اقدامات موثر کنترل بیماری
  • – برای اطمینان از نظارت مناسب

انتخاب محل مناسب برای مرغداری

  • – مرغداری باید در یک منطقه مرتفع واقع شود و نباید هیچگونه آبگیری وجود داشته باشد.
  • – مرغداری باید دور از مناطق مسکونی و صنعتی واقع شود.
  • – باید از امکانات اولیه مانند آب و برق برخوردار باشد.
  • – در دسترس بودن کارگران با دستمزد نسبتاً ارزان تر.
  • – باید از امکانات جاده مناسب برخوردار باشد.
  • – باید تهویه طبیعی مناسب داشته باشد.

چقدر زمین برای احداث یک واحد مرغداری لازم است ؟

بدیهی است که زمین احداث سالن مرغداری باید از وسعت کافی برخوردار باشد . مساحت این زمین بسته به نوع استفاده و همچنین تعداد مورد نظر و همچنین روشی که برای پرورش طیور استفاده می کنید متفاوت است .

به طور معمول برای پرورش هر 10,000 مرغ گوشتی به 5,000 متر زمین و یا برای پرورش هر 10,000 قطعه مرغ تخمگذار به 10,000 متر و یا یک هکتار زمین نیاز است .

این نکته قبل از هر چیز دارای اهمیت بالایی است که شکل زمینی که انتخاب می کنید مناسب باشد و امکان تاسیس مرغداری در آن ها وجود داشته باشد.

 

لازم

 

چینش ساختمان های مرغداری

یک مرغداری کوچک نیاز به چینش خاص ندارد زیرا شامل یک ساختمان می شود. مزارع با اندازه متوسط و بزرگ نیاز به ملاحظات خاصی برای قرار دادن ساختمان در محل مزرعه دارند. اصول اساسی که باید برای چیدمان رعایت شود:

 

  • – چیدمان ساختمان ها باید به گونه ای باشد که نباید به بازدیدکنندگان یا وسایل نقلیه خارجی اجازه نزدیک شدن به سالن ها را بدهد.
  • – حداقل باید فاصله 15-30 متر بین سوله جوجه یکروزه و سوله پرورش باشد و حداقل 100 متر فاصله بین سوله های پرورش و مرغ های بالغ یا تخمگذار باشد.
  • – اتاق اداری و اتاق انبار خوراک باید در نزدیکی ورودی محل مرغداری قرار داشته باشند تا حرکت افراد در اطراف سوله های مرغداری به حداقل برسد.
  • – گودال دفن و اتاق بیمار باید در انتهایی ترین نقطه محل ساخته شود.

نکات جا نمایی سالن مرغداری:

1.جهت گیری:

طول سالن های مرغداری باید در جهت شرق به غرب و عمود بر جهت وزش باد ساخته شود. جهت گیری اول باعث جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید بر طیور می شود. جهت گیری دوم نیز باعث برخورد باد به پشت سالن و تهویه بهتر در فصل زمستان خواهد شد.

احداث سالن مرغداری

 

2.طول ، عرض و ارتفاع مناسب احداث سالن مرغداری:

طول استاندارد برای ابعاد مرغداری، حداقل 75 متر می باشد. اما بهتر است طول سالن با توجه به تعداد طیوری که در آن جا نگه داری خواهند شد، تعیین شود.

استاندار ترین اندازه برای عرض سالن مرغداری 13 متر است. اما اگر عرض سالن ها با توجه به آب و هوای آن منطقه تعیین شود، بسیار سودآور تر است.

به عنوان مثال در مناطق گرمسیری باید حداکثر عرض سالن بین 6٫5 تا 7٫5 متر باشد.اگر از این مقادیر بیشتر شود، تهویه هوای گرم در قسمت میانی سالن به خوبی صورت نمی گیرد. در نتیجه باید از فن های بیشتری برای تهویه سالن استفاده کنید.

ارتفاع مناسب لبه ی سقف سالن از زمین بین 2٫5 تا 3 متر است . ارتفاع وسط سقف هم باید 0٫5 متر بیشتر باشد. (مثلا 3+0.5=3.5 متر) در صورت استفاده از قفس در سالن، تعداد ردیف و نحوه ی چیدن قفس ها تعیین کننده ارتفاع می باشد.

 

احداث سالن مرغداری

 

3.کف و بستر :

کف سالن باید ضد رطوبت بوده و از بتن ساخته شود.

-هم چنین برای جلوگیری از ورود مار و جوندگان به داخل مرغداری باید از هر طرف دیوار ها، به اندازه ی 45 سانتی متر به سمت بیرون امتداد داشته باشد.
– کف سالن مرغداری بهتر است از بتن 10 سانت با عیار 350 استفاده شود.

 

4.تهویه ها:

– در انتهای سالن با توجه به حجم ، طول و عرض سالن تعداد تهویه ها انتخاب و نصب میگردد.

مثلا برای سالن به ابعاد 14*75 متر، تعداد 2 عدد تهویه 140*140 و 3 عدد تهویه 70 سانتی متر بطوریکه یک در میان نصب شود مورد نیاز است .

احداث سالن مرغداری

 

– برای جلوگیری از ورود هوای خروجی سالن پرورش توسط تهویه ها ، به داخل مزارع اطراف و عدم مزاحمت برای ایشان به فاصله 2 متر از انتهای سالن دیوار حایل و یا دیوار حیاط مرغداری احداث می شود .

همچنین میتوان توسط کانالهای فلزی یا گالوانیزه هوای خروجی از تهویه ها را به طرف پائین هدایت نمود .

 

تجهیزات مرغداری:

تجهیزات مرغداری بر اساس نوع پرورش یا محصول تولیدی موردنظر انتخاب می‌شوند.

به‌عنوان‌مثال، تجهیزات مربوط به مرغداری تخم‌گذار و مرغداری گوشتی متفاوت است و علاوه بر این تجهیزات مربوط به تولید خوراک طیور و پرورش جوجه‌های یک‌روزه فرق می‌کند.

و این خود پرورش‌دهنده است که باید متناسب با بودجه و میزان تقاضای بازار هدف خود در این زمینه بهترین تصمیم را بگیرد.

 

انواع تجهیزات مرغداری ها:

– قفس:

یک سیستم خاصی را برای مرغ‌ها فراهم می‌کند که در درجه اول، شرایط را برای مرغ‌های تخم‌گذار راحت‌تر می‌نماید.

– کف‌پوش:

مرغ‌ها بیشتر وقت خود را روی زمین می‌گذرانند پس باید به فکر ماده‌ای مانند خرده چوب، پوست بادام‌زمینی و… باشید تا پاها و بدن مرغ‌ها احساس راحتی و گرمای بیشتری داشته باشند.

– سیستم گرمایشی:

هیترجت و بخاری ها برای حفظ دما در سطح ایده آل ضروری هستند.

– تهویه:

تولید مدفوع توسط گله باعث تجمع گازها و کاهش اکسیژن داخل سالن می‌شود. هدف کلی استفاده از تهویه، تمیز سازی هوا و تأمین اکسیژن لازم برای تنفس مرغ‌ها و در مواردی کاهش دمای سالن است.

– دان خوری:

تجهیزات مرغداری مربوط به تأمین خوراک به دودسته خودکار و دستی تقسیم‌شده‌اند.که پرورش‌دهنده بر اساس بودجه خود، فیدر مناسبی را برای سالن پرورشی خود انتخاب می‌کند.

– آبخوری:

تجهیزات مرغداری مربوط به تأمین آب پرنده‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و آلودگی یا نقص در هرکدام باعث افت عملکرد مرغ‌ها می‌شود.

– تصفیه‌کننده آب:

تصفیه‌کننده باعث پاک‌سازی آب لازم می‌شود و با از بین بردن کلسیم، منیزیم و سایر مواد معدنی، آب تمیز و خالصی را در اختیار پرنده‌ها قرار می‌دهد.

 

 

مدیرسایت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *