نکات لازم جهت نگهداری و پرورش جوجه یکروزه 2

نگهداری جوجه یکروزه

 نگهداری جوجه یکروزه بومی

اهمیت نگهداری جوجه در هفته های اول بقدری زیاد است که سودآوری کسب و کارتان را فراهم می اورد. بنابراین هرچه بیشتر در این امر آگاهی کسب نمایید موفقیتتان را تضمین خواهید نمود.

جوجه یکروزه بومی تخمگذار اصلاح نژاد شده تخمگذار

از روز سوم می توانید به تدریج همراه با آبخوری کله قندی از آبخوری های اتوماتیک نیز استفاده کنید ،تا جوجه ها زودتر به آن عادت کنند. از شروع هفته دوم به تدریج آبخوری دستی را کم نموده و به تعداد آبخوری اتوماتیک اضافه نمایید.

از شروع هفته دوم به تدریج دانخوری آویز یا ناودانی را در سالن قرار دهید .و کارتن جوجه یا سینی را تدریجا از سالن خارج نمایید.

ارتفاع دانخوری و آبخوری را همیشه با سطح پشت جوجه ها میزان نمایید.

شب اول خاموشی ندهید تا جوجه ها بیشتر به فضای سالن ،محل آبخوری و دانخوری آشنا شوند . برای اینکه جوجه ها به تاریکی (قطع برق) عادت نموده و دچار وحشت نشوند. توصیه میکنیم از روز سوم به بعد بتدریج جوجه ها را با 1 تا 2ساعت تاریکی در شب عادت دهید.

سعی کنید نور لامپ درکلیه قسمت های سالن یکنواخت باشد.تا 5 روزگی برای هر متر مربع 5وات یا 60لوکس پس از آن تا 20روزگی 3وات یا 36لوکس  کفایت می کند.اکثرا فکر میکنند نور زیاد مناسب است .اما شدت نور بالا باعث تحرک جوجه و هدر دادن انرژی و افزایش ضریب تبدیل غذا میشود.

ساعتی که برای تاریکی در نظر گرفته اید مثلا 1 تا 3 صبح هیچگاه تغییر ندهید .زیرا جوجه بصورت شرطی مصرف آب و دان را قبل تاریکی افزایش می دهد. تغییرات در مدت تاریکی را در انتهای مدت تاریکی اعمال نمایید.

سعی کنید نور لامپ در کلیه قسمت های سالن یکنواخت باشد.

تلفات را هرچه زودتر از سالن خارج و معدوم نمایید.

چنانچه تعدادی جوجه ضعیف یا بیمار در داخل سالن مشاهده می کنید. بهتر است آنها را جدا نموده و در محوطه مخصوصی در همان سالن نگهداری و مراقبت ویژه از آنها بنمایید.(با قراردادن آبخوری و دانخوری کافی و دان ، دارو یا ویتامین)

برنامه واکسیناسیون و دارو را تحت نظر دامپزشک اجرا نمایید

ازسن ده روزگی به بعد فضای سالن را اضافه نمایید. تا جوجه ها فضای مناسب داشته باشند.در نظر داشته باشید تراکم زیاد موجب بیماری های تنفسی می گردد.

مدیرسایت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *