راهکارهای مقابله با گرما در سالن مرغداری

گرما در سالن مرغداری

راهکارهای مقابله با گرما در سالن مرغداری

در صنعت مرغداری مدرن شمار بالایی از جوجه یا مرغ در سالن هایی با ابعاد بزرگ نگهداری و پرورش می یابند. یکی از نیازهای اساسی پرورش، تامین آسایش پرنده به لحاظ دما و رطوبت نسبی است. همانطور که می دانیم، رشد، تولید و سلامتی در دما و رطوبت نامناسب کاهش می یابد.

 شرایط اقلیمی ایران به گونه ایست که در اغلب مناطق در بسیاری از روزهای سال دمای بالای ۳۰ درجه ثبت می شود. در فصل تابستان تعداد زیادی از مناطق ایران شاهد دمای بالای ۴۰ درجه هستند. رطوبت نسبی بالا مخصوصا در مناطق شمالی و جنوبی به گرمای غیر قابل تحمل افزوده می شود. بنابراین و با توجه به اینکه اصلاح نژاد سرعت رشد و تولید طیور صنعتی را افزایش داده، کنترل شرایط محیطی یکی از عوامل بسیار مهم در پرورش طیور به حساب می آید.

بدن طیور همانند سایر حیوانات خونگرم برای فرآیندهای زیستی خود مانند تنفس، گردش خون وتنظیم دما مقادیر زیادی انرژی مصرف می کند. این انرژی نهایتا به شکل حرارت از بدن پرنده آزاد می شود. به عنوان مثال یک گله ۱۰۰۰۰ تایی با وزن ۲٫۲۷ کیلوگرم ۷۳ کیلو وات ساعت گرما تولید می کند.
عدم تعادل بین گرمای تولید شده و گرمای آزاد شده (دفع شده) از بدن پرنده ، شرایط بحرانی را بوجود می آورد. در این شرایط حفظ دما که برای حیوانات خونگرم حیاتی است غیر ممکن می گردد. به عبارت دیگر چنانچه گرمای دفعی کمتر از گرمای تولید شده در بدن باشد، در این شرایط پرنده با مازاد حرارت در بدن مواجه شده و تغییراتی در بدن ایجاد می گردد که ما آن را با عنوان تنش یا استرس گرمایی می شناسیم.

با فرا رسید فصل گرما خنک کردن طیور از دغدغه مزرعه داران عزیز می باشد . در ادامه پیشنهاداتی جهت رفع مشکل گرما در سالن مرغداری ارائه میشود.

  • آب سرد و تمیز در اختیار طیور قرار دهید.
  • غذا را در شب یا صبح زود در دسترس طیور قراردهید تا بطوری که حداکثر مصرف آنها در حداقل دما انجام پذیرد.
  • بهبود فرمول جیره ؛  با افزایش گرما تمایل مصرف به خوراک کاهش می یابد. افزودن چربی به جیره توصیه میشود چون گرمای ناشی از هضم چربی کمتر از نشاسته و پروتئین است.
  • الکترولیت را به آب آنها اضافه کنید .به پرندگان کمک میکند بیشتر آب بنوشند.
  • ویتامین C را برای مرغان تخمگذار به آب آنها اضافه نمایید.
  • حداقل تراکم گله را رعایت کنید.
  • تهویه را بصورت مناسب و منظم انجام دهید.
  • نصب آب پاش باغچه ای در سقف مرغداری راهکاری کم هزینه و مناسب برای خنک کردن طیور می باشد.
  • سفید کردن سقف سالن ها به وسیله آهک یا ورق های سفید و سفید کردن دیوارهای خروجی سالن و محوطه باعث کاهش 3تا4 درجه ای دما میشود.
گرما در سالن مرغداری
تراکم مناسب گله/راهکار مقابله با استرس گرمایی

 

 

مدیرسایت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *