بیماری کوکسیدیوز و درمان آن

کمرنگ

بیماری کوکسیدیوز و مدفوع خونی جوجه مرغ

آشنایی با بیماری کوکسیدیوز در مرغان بومی و راههای درمان و پیشگیری

کوکسیدیوز یک بیماری عفونی رایج و معمول درمیان مرغ ها می باشد که در این بیماری گوارش طیور را تحت تاثیر قرار میدهدو از نظر بالینی مدفوع خونی، پرهای خراب، کمخونی، کاهش اندازه سر و خواب آلودگی و اسهال شکلاتی یا سفید در مرغان دیده میشود. در هنگام کالبد شکافی هم نزدیک مقعد در روده کور خون جمع میشود.

 

بیماری کوکسیدیوز
کالبدشکافی/کوکسیدوز

کمرنگ 1

co
کالبدشکافی/کوکسیدوز

یکی از مشکلات مربوط به کوکسیدیوز این است که یک اوسیست (عامل بیماری کوکسیدوز) می تواند چندین هزار سلول را ازبین ببرد. اگر مرغ تعداد زیادی اوسیست در اثر نوک زدن به کف سالن بخورد میلیون ها سلول روده آن نابود میشودو  هضم خوراک برایش دردناک و غیر قابل تحمل میشود.آسیب به دیواره روده جذب مواد مغذی را کاهش میدهد و منجر به اسهال خونی میشود. توصیه میشود با ارائه مولتی ویتامین ها و پروبیوتیک ها برای بازگرداندن فلور روده اقدام نمایید.

هدف هر مرغدار این است که مطمئن شود جوجه ها در معرض پایین کوکسیدیوز قرار می گیرند.آنچه اغلب اتفاق می افتد این است چندین جوجه در معرض اوسیست قرار میگیرند و بعد میلیون ها اوسیست تولید میکندو این را به کل گله سرایت می دهند.اگر محیط بدرستی تمیز نشود گله بعدی هم در معرض سطوح بالای کوکسیدوز قرار میگیرد.

پیشگیری همیشه بهتر از درمان است. اولین و مهمترین چیز پاکیزه  و خشک نمودن بستر است. اگر گله قبلی به این بیماری دچار شده بود حتما باید بستر قدیمی حذف شود و ضدعفونی مخصوص حذف اوسیست سالن انجام شود . در خوراک هم از کنستانتره هایی استفاده کنید که قادر به نابودی و کم موثرترکردن اوسیست باشند. این موارد باعث میشود گله شما کمتر در معرض این تک یاخته قرار گیرند.

عوامل مهم وموثر در ایجاد کوکسیدیوز

  1. رطوبت بش از حد سالن
  2. دان مرغ فاسد
  3. دان خوردن مرغ از سطح بستر
  4. خیسی سالن که بر اثر ریختن آب از آبخوری و یا موارد دیگر ایجاد میشود را رفع نکنند.
  5. نور زیاد سالن که باعث شود مرغ کف سالن را نوک بزند.

درمان های دارویی پیشنهادی موثر در رفع کوکسیدیوز

با جداکردن مرغ های درگیر بیماری ازشیوع بیماری جلوگیری میشود اما در مقیاس بزرگتر مصرف دارو ها برای کنترل کوکسیدیور پیشنهاد میشود.

 

بایکوکس   ضعیف:50cc  در 100لیتر آب

              شدید:  100cc در 100لیتر آب

 

سولفاکلوزاین   ضعیف: 1بسته در 100لیتر

                    شدید: ابسته در 50لیتر

استفاده از دارو های فوق حتما تحت نظر دامپزشک مصرف نمایید.

 

مدیرسایت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *