خرید نیمچه های تخمگذار

نکاتی برای خرید بهتر خرید نیمچه های تخمگذار

خرید نیمچه های تخمگذار

بسیاری از اوقات بیان شده ، مرغ تخمگذاری که از شروع خوبی برخوردار است ، از یک نیمچه خوب رشد یافته ، بدست میآید.

متاسفانه بنظر می رسد بسیاری از پرورش دهندگان نیمچه و تولید کننده تخم مرغ توجه کمی به مساله فوق معطوف می دارند.

تولید کننده تخم مرغ علاقه به خرید نیمچه های آماده تخمگذاری ، در پایین ترین قیمت ممکن برای هر پرنده دارد و برای اینکه پرورش نیمچه به پرورش دهنده سود دهد باید نیمچه ها با حداقل هزینه تولید شود. با توجه به اینکه خوراک 60 تا 70 درصد از هزینه تولید یک نیمچه را نشان می دهد.

آشکارترین راه برای پرورش دهنده نیمچه از لحاظ کاهش هزینه ، صرفه جویی در خوراک می باشد. با وجود این، او ممکن است قادر به صرفه جویی یک مقدار کوچکی از خوراک با کم کردن ضایعات خوراک ، یا به وسیله تامین درجه حرارت مطلوب مرغداران یا طرق دیگر باشد، ولی تنها راه صرفه جویی به مقدار قابل توجهی از خوراک ، استفاده از یک برنامه رشد دهنده ای هست که مصرف خوراک را کاهش دهد.

چون امکان افزودن بازده تبدیل خوراک به افزایش وزن بدن در این نیمچه ها وجود ندارد ، لذا نتیجه اصلی، پایین تر بودن وزن پرنده ای هست که به سالن تخمگذاری وارد می شود.

اگر پرندگان تحت یک الگوی افزایشی نور قرار گرفته باشند ممکن است بخوبی بالغ شده باشند و این امر از ظاهر پرنده قابل قضاوت است.

اما چنین نیمچه هایی هنوز باید افزایش وزن بدن نسبتا خوبی داشته باشد قبل از انکه آنها به عنوان یک مرغ تخمگذار به حد مطلوبشان برسند.

اگر قرار باشد از یک مرغ تخمگذار سود دهی بدست اید، تولید کننده تخم مرغ باید خوراک را طوری تامین کند که وزن طبیعی نیمچه حاصل گردد. اگر او سعی به صرفه جویی بیشتر در خوراک نماید، منجر به کمتر شدن وزن بدن در اوج تولید توده تخم مرغ گشته و اغلب اندازه تخم مرغهای کوچکتر می گردند و از طرف دیگر تولید پرندگان به اوج تولید طبیعی نرسیده و یا سریعا بعد از اوج تولید، بطور نسباتا شدیدی تولید پرندگان سقوط می کن.

یک مقدار معینی از خوراک برای رساندن جثه مرغ تخمگذار به اندازه مطلوب لازم می باشد. اگر این خوراک در دوره رشد تغذیه نشود، باید در سالن تخمگذاری تغذیه شود.

منطقی ترین و معقول ترین روش خرید نیمچه بر حسب کیلوگرم است نه بر حسب قطعه پرنده. البته شخص باید مطمئن شود که نیمچه ها سالم هستند و دارای چربی بیش از حدی در بدن نیستند، اما مشکل بیش از حد بودن چربی بدن در نیمچه های مدرن امروزی و زود بالغ شونده معمولا وجود ندارد.

تولید کننده تخم مرغ باید تا آنجا که ممکن است درباره نیمچه هایی که می خرد آگاهی پیدا کند. از جمله برنامه غذایی که آنها داشته اند، وضعیت بهداشتی گله ، نوع آبخوریها و غیره…، با این نوع اطلاعات او خواهد توانست در یک وضعیت بهتری نیمچه ها را به یک گله تخمگذار سود ده تبدیل کند.

مدیرسایت
دیدگاه کاربران
1 دیدگاه
  • فرهادهاشمی 31 خرداد 1401 / 5:33 ب.ظ

    با سلام
    شاتون دردنکنه آموزشهاتون واقعی و کاربردیه ممنون

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *