انواع سقف مرغداری

سقف مرغداری

سقف مرغداری در سابق به وسلیقه و ابتکار خود و با کمک یک بنای ساده و چند کارگر ساختمانی برای نگاهداری مرغ های خود تهیه می دید ولی امروزه بر اثر پیشرفت بسیار سریع مرغداری شیوه های خاصی در ساختمان سقف سالن ها متداول گشته است که توجه به آن برای هر مرغدار نه تنها سبب استفاده بیشتر می گردد ، بلکه ضروری و اساسی است.

سقف مرغداری شکل های مختلفی دارد که در تصویر زیر مشاهده می کنید:

مرغداری2

الف ) سقف زاویه دارقرینه : این سقف ها درگذشته در ساختمان های یک طبقه که از نور آفتاب استفاده می گردید بکار می رفت و در حال حاضر رایج نیست .

ب ) سقف زاویه دار بی قرینه : دراین سقف ها دیوار پشت کوتاهترازدیوار جلوئی است .این سقف ها برای ساختمان های کم عرض توصیه می شود . جریان هوای تازه در این سالن ها بخوبی صورت می گیرد. این ساختمان ها برای مرغان تخم گذار توصیه نمی شود.

ج) شکل A: ارتفاع دیواره این ساختمان ها حدود 60 تا 70 سانتیمتراست .تابش آفتاب در این سالن ها به طور یکنواخت است .

د) سقف زاویه دار: این سقف ها برای مرغداری های بزرگ توصیه می شود .ارتفاع دیوارهای این سالن ها حدود ۲/۵ متر و ارتفاع وسط حدود ۲/۵ متر است.

ه) سقف مركب : یک سوم شیب سقف به طرف جلو و بقیه به طرف پشت ساختمان است.

و) سقف سایه بانی : این نوع سقف ها در ساختمان های عریض بکار می رود .دراین نوع سقف ها ارتفاع ساختمان نبایستی زیاد باشد زیرا هزینه آن افزایش می یابد. ارتفاع دیوار جلو حدود ۳/۵ متر و ارتفاع دیوار عقب حدود ۲/۲ تا ۲/۵ مترتوصیه می شود.

امروزه در بعضی ازنقاط ایران استفاده از سقف های گنبدی رایج است زیرا در تابستان خنک و در زمستان گرم است و در شرایط آب و هوای ایران این گونه سقف ها توصیه می گردد.

مصالح مورد نیاز ساخت سقف مرغداری

مصالحی که برای ساختن سقف بکار می رود عبارتنداز:

فلز ، چوب ، تیرآهن و بتون که استفاده هریک از این مواد بستگی به وفور این مواد و محاسبه اقتصادی و هزینه آنها دارد.

استفاده از هریک از این مواد دارای محاسن و معایبی است مثلا در سقف های فلزی احتمال زنگ زدگی ودر سقف های چوبی کم دوامی وحمله حشرات و آتش سوزی در آنها وجود دارد.

سقف سالن ها بایستی عایق شود تا از اتلاف حرارت، تجمع آب در سقف و بارانی شدن آن جلوگیری بعمل آید که در قسمت عایق بندی به آن اشاره شد.

مدیرسایت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *